Перше поглиблене обстеження дітей дошкільного віку для визначення їхньої готовності до систематичного навчання проводять за медичними та психолого-педагогічними критеріями у жовтні-листопаді року, що передує вступу до школи.
Поглиблений медичний огляд здійснюють у закладі охорони здоров’я педіатр, отоларинголог, офтальмолог, невропатолог, хірург-ортопед, стоматолог (за показаннями – логопед, психіатр). У ті самі терміни психолог та педагогічний працівник дошкільного навчального закладу проводять психолого-педагогічне дослідження розвитку у дітей шкільно-важливих функцій (тест Керна-Йєрасика, тест Озерецького, тест «Взірець і правило», «Графічний диктант» (за Д.Б. Ельконіним), «Будиночок» (за І. Дубровіним), «Словесно-асоціативний тест», «Малюнки «Неіснуюча тварина» та «Дім-дерево-людина», визначення початкових математичних уявлень тощо).
Результати першого обстеження за критеріями готовності (таблиця 1) заносять у медичну картку розвитку дитини.
Дітям, які мають відхилення у стані здоров’я, призначають комплекс лікувальних і оздоровчих заходів. Дітям дошкільного віку, у яких виявлене відставання у розвитку шкільно-важливих функцій, рекомендують комплекс вправ щодо їхньої корекції. Рекомендовані лікувально-оздоровчі заходи здійснюють лікарі-спеціалісти дитячої поліклініки (амбулаторії сімейної медицини) або медичні працівники дошкільного навчального закладу згідно з призначенням та при наявності умов. Дільничний педіатр або медичний працівник дошкільного навчального закладу контролює виконання призначених заходів.
Повторне обстеження щодо готовності дітей до навчання (як медичне, так і психолого-педагогічне) здійснюють перед вступом їх до школи – у квітні-травні.
Висновок про готовність до школи складають на підставі результатів першого і другого обстеження, занесених у медичну картку розвитку дитини.
Не готовими до навчання вважаються:
1) діти, які відстають у біологічному розвитку;
2) діти, які при повторному обстеженні не виконують тести психолого-педагогічних критеріїв;
3) діти, які перенесли протягом останнього року такі захворювання:
інфекційний гепатит (окрім гепатиту А);
пієлонефрит, дифузний гломерулонефрит;
міокардит;
менінгіт, менінгоенцефаліт;
туберкульоз;
ревматизм в активній фазі;
захворювання крові;
ендокринні захворювання (зоб, цукровий діабет та ін.);
неврози (неврастенія, істерія, логоневроз та ін.);
травматичні ураження центральної нервової системи;
гострі респіраторні захворювання 6 і більше разів протягом останнього року;
міопія з нахилом до прогресування (більше 2,0 Дптр.);
епілепсія;
екзема, нейродерміт.
Дітям, не готовим до шкільного навчання за медичними або психолого-педагогічним показниками, бажано давати тимчасове відстрочення від вступу до школи на 1 рік.
Критерії готовності дітей до систематичного навчання у школі
№ | Критерії | Оцінка готовності дитини до школи | ||
готова | умовно готова | не готова | ||
І | Медичні критерії: 1. Рівень біологічного розвитку: темпи прорізання постійних зубів; оцінка фізичного розвитку (відповідність довжини тіла віку, відповідність маси тіла довжині тіла); прибавка довжини тіла за останній календарний рік |
відповідає паспортному
гармонійний фізичний розвиток ≥ 5 см |
відстає від паспортного
дисгармонійний фізичний розвиток < 5 см |
відстає від паспортного
дисгармонійний фізичний розвиток < 5 см |
2. Рівень резистентності організму (кількість гострих захворювань у дитини протягом року) | високий або добрий (≤ 3 захворювання на рік) |
знижений (4-5 захворювань на рік) |
низький або дуже низький (≥ 6 захворювань на рік) |
|
3. Стан здоров’я, функціональні відхилення, наявність/відсутність хронічних захворювань; група здоров’я | відсутні хронічні захворювання (група здоров’я І, ІІ) |
функціональні відхилення або хронічні захворювання у стадії компенсації (група здоров’я ІІ, ІІІ) |
хронічні захворювання у стадії суб-й декомпенсації (група здоров’я ІV, V) |
|
ІІ | Психолого-педагогічні критерії: 1. Психометричний тест Керна-Йєрасика |
від 3 до 5 балів | від 6 до 9 балів | 10 балів і вище |
2. Якість вимови звуків | відсутні дефекти вимови звуків | 1-2 дефекти вимови звуків | більше 3 дефектів вимови звуків | |
3. Рівень нервово-психічного розвитку | без відхилень | початкові відхилення | відхилення у поведінці | |
4. Сформованість шкільних вмінь й навичок | сформовані | не повністю сформовані, є певні труднощі в освоєнні програми | не сформовані, відсутнє усвідомлене відношення до навчання |
Критерії готовності дітей до систематичного навчання у школі
№ | Критерії | Оцінка готовності дитини до школи | ||
готова | умовно готова | не готова | ||
І | Медичні критерії: 1. Рівень біологічного розвитку: темпи прорізання постійних зубів; оцінка фізичного розвитку (відповідність довжини тіла віку, відповідність маси тіла довжині тіла); прибавка довжини тіла за останній календарний рік |
відповідає паспортному
гармонійний фізичний розвиток ≥ 5 см |
відстає від паспортного
дисгармонійний фізичний розвиток < 5 см |
відстає від паспортного
дисгармонійний фізичний розвиток < 5 см |
2. Рівень резистентності організму (кількість гострих захворювань у дитини протягом року) | високий або добрий (≤ 3 захворювання на рік) |
знижений (4-5 захворювань на рік) |
низький або дуже низький (≥ 6 захворювань на рік) |
|
3. Стан здоров’я, функціональні відхилення, наявність/відсутність хронічних захворювань; група здоров’я | відсутні хронічні захворювання (група здоров’я І, ІІ) |
функціональні відхилення або хронічні захворювання у стадії компенсації (група здоров’я ІІ, ІІІ) |
хронічні захворювання у стадії суб-й декомпенсації (група здоров’я ІV, V) |
|
ІІ | Психолого-педагогічні критерії: 1. Психометричний тест Керна-Йєрасика |
від 3 до 5 балів | від 6 до 9 балів | 10 балів і вище |
2. Якість вимови звуків | відсутні дефекти вимови звуків | 1-2 дефекти вимови звуків | більше 3 дефектів вимови звуків | |
3. Рівень нервово-психічного розвитку | без відхилень | початкові відхилення | відхилення у поведінці | |
4. Сформованість шкільних вмінь й навичок | сформовані | не повністю сформовані, є певні труднощі в освоєнні програми | не сформовані, відсутнє усвідомлене відношення до навчання |