ЯК ГОТУВАТИ ДО ШКОЛИ ШЕСТИРІЧНИХ

ЯК ГОТУВАТИ ДО ШКОЛИ ШЕСТИРІЧНИХ

Дитина повинна йти до школи фізично розвиненою, здоровою. Адже, значною мірою її успіхи в будуть залежати від фізичної готовності до Дослідження доводять, що найважливіша фізична вдатність людини – витривалість.

Вона безпосередньо пов’язана з працездатністю, яка необхідна в будь-якій справі. Потрібна вона й шестирічній дитині, щоб оволодіти шкільною програмою. Спеціальні дослідження показують, що позитивний вплив на фізичну працездатність має збільшення довільної рухової активності і цілеспрямований, з акцентом на точність визначення рухів, розвиток у дітей рухових навичок. Тому є сенс привчати дитину до щоденної ранкової гімнастики, плавання в басейні, до гімнастичних вправ на свіжому повітрі. Батькам, вихователям слід передбачити не тільки те, чого дитина цього віку може досягнути, але й яких фізичних та нервово-психічних затрат те буде йому коштувати.

Дуже важливо забезпечити дитині влітку перед вступом до школи хороший активний відпочинок. Та і в цей час дитина повинна займатись, набуваючи певних навичок індивідуальної роботи, звикаючи до деякої самостійності у виборі занять. Такі навички потім виявляться конче потрібними під час виконання школярем домашніх завдань.

Малюкам, які не відвідують дитсадок, корисно провести якийсь час влітку в дитячому колективі, наприклад, в підготовчій групі дитячого садка, чи виїхати з дітьми на дачу. Там вони навчаться підпорядковувати свої бажання вимогам режиму і правилам колективного співжиття.

Безумовно, важливо, щоб дитина пішла до школи фізично підготовленою, оздоровленою. Здоровій дитині легше вчитися. Однак готовність до шкільного навчання передбачає не лише фізичну, а й психологічну готовність, що має складовими особистісну, вольову і інтелектуальну готовність.

Готовність до шкільного навчання дитини як особистості характеризується рядом рис. Першою з них є наявність позитивного ставлення до навчання, до школи, бажання вчитись. Нерідко буває, що дитина не має жодного уявлення про школу. Головним для неї є перерва і зовнішні атрибути школяра: ранець, форма тощо. Тому батьки обов’язково повинні разом із дитиною пройти шкільними коридорами, роздивитись клас, їдальню, шкільний двір. Спеціальні дослідження показали, що в уяві дитини потрібно створювати образ школи як джерела знань, які здобуваються інакше, ніж у дитячому садку. Треба поступово диференціювати у свідомості ще дошкільняти ігровий та неігровий способи поведінки, ігрове та неігрове ставлення до доручень, вчити розрізняти цікаве й мало вагоме від нецікавого, але важливого. Необхідне й важливе, хоч і важке, слід поєднувати з позитивними емоціями, викликати позитивні переживання від усвідомлення подоланих труднощів і навіть втоми, що наступила під час праці. Таким чином ми формуємо у дитини волю та позитивні установки на пізнавальну діяльність. Адже, саме з неї починається розумовий розвиток дитини.

Щоб забезпечити розумовий розвиток дитини, необхідно дбати про розвиток її мислення і сприймання. Для розвитку сприймання потрібно щоб дитина засвоїла сенсорний (чуттєвий) досвід і оволоділа найбільш раціональними способами обстеження і зіставлення предметів та їх властивостей. Дорослі повинні: привчати дітей орієнтуватися у кольорах, запахах, формах, розмірах, звуках тощо. Потрібно використовувати спеціальні види діяльності – спостереження, малювання, конструювання, слухання музики, співи, ігри з правилами, режисерські та сюжетно-рольові ігри.

Без спеціального навчання сенсорний досвід дитини теж формується, але стихійно. Він спрощений, не осмислений. Загадайте 6-річним малюкам знайти серед різних геометричних фігур трикутник. Майже всі вони виконають це завдання. Після цього запитайте, чому ця фігура називається трикутником. І ви переконаєтесь, що навіть таке завдання виявиться для них складним.

Однією з умов розумового розвитку дитини є формування в неї спостережливості. Спостерігати означає порівнювати, аналізувати, зіставляти зі зразком. Для цього слід доручати дітям щоб вони, спостерігаючи явища природи, працю людей, поведінку тварин, знаходили спільне і відмінне в їх діях, звуках,формах, рухах, темпі, ритмі тощо.

Спостережливість є важливим засобом виховання уважності. У 6-річок вона слабко розвинена: лише 20 секунд вони можуть втримати свою увагу на нецікавому. Уважність завжди предметна і цілеспрямована. Тому завдання щось помітити. відрізнити, знайти спільне добре розвивають довільну увагу дитини. Батькам неважко буде пограти з дітьми в своєрідні ігри, наприклад, викреслювати з тексту певну букву (спочатку 1, потім 2, 3); знаходити відмінності коли є дві не зовсім однакові картинки. Формувати стійкість уваги допоможуть ігри “Муха” та “Паровозик”. Малюєте квадрат 3*3 клітинки і пропонуєте дитині у думці переміщати по ньому уявну муху: угору-униз, ліворуч-праворуч, слідкуючи за тим, щоб вона не “вилетіла” за межі квадрату. Діти полюбляють в зошиті в клітинку малювати під диктовку “паровозик”: 1 клітинку униз, 2 – праворуч, 2 – угору і т.д.

Навчальна діяльність вимагає певної культури пам’яті. У дошкільнят переважає мимовільне запам’ятовування і відтворення. Чимало шестирічок лишаються на такому рівні готовності до школи. Проте, якщо навчати дітей осмислювати певний матеріал (оповідання, вірші, правила гри, способи виконання завдань і т.д.), знаходити опорні пункти в ньому, то це сприятиме оволодінню засобами закріплення пам’яті.

Шестирічна дитина може багато чого. Проте, не варто переоцінювати її розумові можливості. Логічна форма мислення, наприклад, хоч І доступна, але не типова, не характерна для неї. Поступово набуваючи рис узагальнення, мисленні залишається образним.

Хорошим засобом розвитку мислення є лічба. Дитина повинна вміти відрізняти кількість від розміру предметів, зіставляти групи предметів тощо. Надзвичайно сприяють розвитку дитячого мислення ігри на класифікацію і вправи типу “Чого більше, квітів чи троянд, тварин чи собак?”. Щоб розвивати мислення дитини, треба насичувати її заняття складними завданнями, але обов’язково доступно складними. Такі завдання найкраще розвивають і збуджують думки.

Одночасно з розвитком мислення, розвивається і мова дитини. До вступу до школи вона мусить навчитися чисто і правильно вимовляти всі звуки в словах. Відомо, що нечітка звуковимова призводить до різних прикростей у школі і серйозно заважає успішному навчанню. По потребі можна скористатись безкоштовними послугами міського мовного центру по вул. Миропільській, 8, для дітей від 3 до 15 років. Телефон: 543-91 -32.

Словниковий запас шестирічки складає більше 3000 слів. Треба вчити дітей активно ним користуватись: добирати відповідно до ситуації найвлучніші слова, вміти будувати речення. Вчіть дитину виділяти звуки в словах, тоді вона буде читати без спеціального навчання. Сприяє розвитку мовлення “робота з пальцями”: рахувалочки типу “Coрока-білобока”, перебирання круп, нанизування ґудзиків чи намистинок, гра на музичному інструменті.

Підготувати дитину до школи за короткий час неможливо. Це складний і багатогранний процес, що починається вже з народження малюка. Отож, готуйте його своєчасно, послідовно і з любов’ю в серці.

Тетяна Кравченко, психолог, викладач

Школи Майбутнього Першокласника